tirsdag den 31. juli 2012

Lidt om vaner


Lige lidt tanker og råd om de vaner vi alle har, og vi alle sammen så gerne vil af med. De dårlige vaner kan både være overspisning, trøstespisning, for lidt træning - ja det kan ligeså vel være for meget alkohol osv. 

Der er rigtig rigtig mange dårlige vaner man kan have hængende over sig. Det man skal huske er, at det kun er DIG der kan ændre de vaner. Naboen kan ikke få dig til, at stoppe med at spise de ting, som du i forvejen godt ved du ikke skal spise. Du skal selv tage beslutningen om, at lave dine vaner om. For vaner skal ikke slettes, de skal ændres. I stedet for om aftenen, at sluge en pose slik, chips - så tag noget frugt, eller lav noget dip med creme fraice og skær nogle gulerødder, lav en smoothie - der er masser af lækre muligheder. 

Vælg altid kvalitet, så vil du hurtigere nyde den nye livsstil. Find nogle ting der kan erstatte de dumme, og usunde vaner. Jeg har selv skullet kæmpe voldsomt meget med min egen sukkertrang, og det har virkelig været en hård kamp. Men nu, hvor jeg er på den anden side af kampen føles det nemt, for det er blevet en vane at spise sundt, det er blevet en vane, at vælge de sunde ting i supermarkedet, fremfor de dumme ting, som førhen kun har gjort mig ondt. Du skal se de usunde ting, som noget din der ikke er godt for din krop, og som kun ødelægger din krop og dit selvværd. Jeg kan kun fortælle, hvordan jeg selv har det i dag - og det har været det hele værd. Jeg er på vej mod slutningen af min lange kamp, og det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv, min krop og for mit selvværd. 

Engang imellem vil der være tidspunkter, hvor du ikke kan sige nej, og bare er nødt til, at få indløst nogle af de madlyster du nu engang har. Giv dig selv lov til det (læs: ikke hver aften). Men har du en gang imellem lyst til, at få en portion koldskål, eller er det chokolade du har lyst til, så tag ET stykke chokolade, giv lov - ikke slip. Man kan faktisk sagtens nøjes med kun et enkelt stykke - tænk over, at stykke nummer to ikke smager bedre end stykker nummer 1. 

Lad de dumme vaner ligge, og find nogle nye frem. Det gør dig glad i låget - og det giver overskud og velvære. Jeg kan godt høre, at det hele lyder så nemt, når jeg skriver det herinde. Men det er bestemt ikke nemt, og man skal virkelig forberedt på, at skulle opbygge en rygrad og sige nej til mange ting. Men efter noget tid, vender man sig til, at sige nej og finde alternativer. Hvis jeg har kunnet klare det - så kan i helt sikkert også klarer det. Det var lige nogle tanker, og råd jeg ville dele med jer :)

1 kommentar:

  1. Et rigtig godt indlæg - og sker det, at man falder i skal man bare huske på, at man kun er et sundt måltid fra at være back on track :)

    Har nomineret dig til en Liebster Award, se mere her: http://hrogfrudk.blogspot.dk/2012/08/liebster-blog-awards.html

    SvarSlet